sobota 13. srpna 2016

Kůzlátka - Mária Rázusová-Martáková, Jaroslava Blažková


Ilustrátor: Vladimír Král
Nakladatel: Portál
Počet stran: 48
Rok vydání: 2016

 

 

 

Dvě pohádky, 

každá jiná 

a přitom obě si tak podobné....



Když jsem uviděla tuhle knihu poprvé, tak jsem věděla, že ji musím mít.
A to jsem ještě netušila, jak moc mě dostane.
Ta kniha je dokonalá. Ano, je pro děti, ale je skvělá a krásná a voňavá a kouzelná a ,.... a musela jsem ji dostat.

První, co bouchne do očí, jsou ilustrace. Fantastické kresby Vladimíra Krále, které si budete prohlížet znovu a znovu. Je to první výtvarník, kvůli kterému si prohlédnu i další knihy - našla jsem dvě.
Jeho kůzlátka byste umuchlali něhou a maminku starou kozu by každý poslechl, protože prostě vypadá jako milá maminka a vlk není zas až tak moc ošlivý aby se ho děti bály, ale přitom vypadá jako krapet hajzlík, co mu není radno otevřít.  
A protože je jedna pohádka o třech a druhá o sedmi kůzlátkách, tak jsme s Madlenkou vždycky počítaly jestli jsou na obrázku všechna a fakt byla - i když nějakému třeba koukal jen ocásek. Ty ilustrace asi vlastně dělají tak 50% úspěchu. A to si přiznejme, že je málokdy.

Další super věc je to, že ať vezmete knihu do ruky, jak vezmete - můžete číst. Z jedné strany o poslušných a z druhé strany o neposlušných kůzlatech. Krásný nápad, krásné spojení dvou pohádek - každá od jiné autorky. Samozřejmě, že jsem byla zvědavá, jak se vyřeší prostředek  - to místo, kde se dva příběhy potkají. Chtěla jsem to původně vyfotit, ale nechám na každém, ať si to najde a podívá se. Já se na to dívala pořád dokola - a to doslova. kolem dokola a znovu kolem a zas dokola - jste zvědaví?? :-)

A nakonec - a doufám, že se nikdo nebude zlobit, že to nebylo dřív - musím vzdát díky autorkám. Napsat knihu o poslušných a o neposlušných kůzlatech je skvělý nápad. Je to takové - coby kdyby. A je to celé od začátku do konce uchopeno skvěle. Láskyplně a vlídně napsané pohádky, které jsou nám všem blízké, i když vlastně známe jen tu jednu. Krásná čeština, jednoduché věty, žádné cizí výrazy, milé básničky, nic tam nechybí a nic nepřečnívá. 

Moc díky za tuhle krásnou knihu nakladatelství Portál. Moc díky autorkám a všem kolem za to, že tahle kniha přišla na svět. A strašně, ale strašně, bych si přála, aby takových bylo víc a víc.


---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Anotace: zdroj nakladatelství Portál:

Dvě pohádky o kůzlátkách spojené do jedné knihy: „Rozprávka o kozliatkach, ale poslušných“ a „Rozprávka o kozliatkach, ale neposlušných“.
Známou pohádku o neposlušných kůzlátkách převyprávěla Mária Rázusová-Martáková, Jaroslava Blažková vymyslela pohádku o poslušných kůzlátkách, která se hloupému vlkovi vysmějí, a za jejich poslušnost se jim dostane zasloužené odměny. Obě pohádky jsou filigránsky spojené do jednoho svazku, který lze číst z obou stran. Půvab knížky podtrhují osobité ilustrace vynikajícího slovenského ilustrátora Vladimíra Krále.
Mária Rázusová-Martáková (1905 – 1964) byla slovenská básnířka, dramatička, překladatelka a autorka literatury pro děti a mládež. Za přínos slovenské literatuře získala v roce 1966 im memoriam Cena Fraňa Kráľa.
Jaroslava Blažková (1933) je slovenská prozaička, publicistka a autorka knih pro děti a mládež. Pracovala v Československém rozhlasu a v redakci deníku Smena, od roku 1968 žije v Kanadě.
Za tvorbu pro děti získala cenu UNESCO H. Ch. Andersena.
Vladimír Král (1974) je slovenský ilustrátor, designér, scénický výtvarník a režisér animovaných filmů. Ilustroval řadu dětských knih, mimo jiné knihu „Analfabeta Negramotná“ Jána Uličianského (česky 2013 Práh) nebo „Vianočné mystérium“ Josteina Gaardera.



Žádné komentáře:

Něco málo o holce z tramvaje

Vždycky jsem četla ráda, ale až zas poslední dobou na to najdu trochu času cestou do práce a zpět. Prostě nastoupím do tramvaje a zapíchnu nos na půl hodiny do knihy nebo do čtečky.

Někdo dává knihám hvězdičky, někdo čísla - já jim začala dávat barvy. Fakt, zkuste to. Představte si knihu kterou čtete a uvidíte, že je barevná. Pro každého jinak.

Za každou návštěvu jsem ráda, každý komentář mi napoví, co jsem udělala dobře nebo špatně.