pátek 15. dubna 2016

Děti, které přežily Mengeleho - Eva Mozes Kor, Lisa Rojany Buccieri

Protože jsem už pár knih o koncentračních táborech četla, trochu jsem tuhle knihu odsouvala. Bála jsem se, že na ni nebudu mít sílu - že bude černá, smutná,.. Je strašně zvláštní teď psát, že je bílá. Tichá, zvláštně klidná, smířená - bílá. Jako když dojdete v zimě do lesa a zastavíte se před uzavřenou mýtinou. Stromy se ani nehnou, ptáci nezpívají a na bílé polštáře ze sněhu se potichu snáší vločky.

Příběh devítiletých dvojčat, která se stala obětí Mengeleho experimentů jsem přečetla za jedno odpoledne. Ale některé pasáže jsem si četla pomalu a znovu a znovu,..


Evino vyprávění začíná ještě před odsunem Židů do táborů. Pomáhá pochopit atmosféru jejich života, tíhu strachu, ponižování a bezmoci. To, jak se změnilo chování lidí v jejich vesnici, to, čím si musely jako malé holčičky Eva s Miriam projít.

Jenoho dne jsme v učebnici matematiky došli ke slovní úloze, která zněla: Když máte pět Židů a dva z nich zabijete, kolik vám jich zbyde?

Když je v deseti letech odvezli s celou rodinou nacisti do Osvětimi, přežily jen díky tomu, že byly dvojčata. Jen díky tomu, že byly zajímavé pro pokusy doktora Mengeleho. Říkalo se mu Anděl smrti,..


Věděly jsme , že jsme naživu kvůli experimentům. Díky šťastné náhodě přírody. Protože jsme byly Mengeleho dvojčata.

Je neuvěřitelné, jak zafungoval základní pud - zachovat si život. Ne plakat, ne se bát, jen žít ze dne na den, jen přežít další noc, jen neztratit sestru.

To, proč je vyprávění tak strohé a úsečné, tak informativní i když bylo velmi silné - pochopíte v závěru. Odvaha, láska a pokora spolu s odpuštěním tady nejsou prázdná slova. Je to celoživotní proces, kterým si Eva prošla a díky kterému dnes může vyprávět svůj příběh lidem, kteří chtějí naslouchat. A proto ve mě ta kniha zanechala bílou stopu,..


Za tenhle výtisk moc děkuji Gradě.





Evě Mozes bylo deset let, když byla se svou rodinou poslána do Osvětimi. Zatímco její rodiče a dvě starší sestry byli posláni do plynových komor, Evu a její dvojče Miriam si vybral coby pokusné objekty muž, který byl znám jako Anděl smrti - Dr. Josef Mengele. Dívky byly podrobeny sadistickým medicínským experimentům a musely každodenně bojovat o svůj život.
V tomto neuvěřitelném příběhu, který sepsala samotná oběť děsivých událostí, jsou čtenáři svědky dětské odolnosti proti mimořádnému zlu. Eva byla například vystavena infekci, u níž Mengele věřil, že bude smrtelná, a bude pak moci provést pitvu i na Miriam, která měla sloužit jako "srovnávací vzorek". Přežila - a dodnes neví, jaké onemocnění to bylo. Po osvobození tábora sestry založily skupinu, která podporovala bývalé oběti Mengeleho experimentů.

2 komentáře:

Šárka Fofoňková řekl(a)...

Knihu jsem také četla a ty děti, ta jejich odvaha, a síla... naprosto neskutečné.

Knihyztramvaje řekl(a)...

Viď, byly stejně staré jako je teď moje Madlenka- neumím si to představit,..

Něco málo o holce z tramvaje

Vždycky jsem četla ráda, ale až zas poslední dobou na to najdu trochu času cestou do práce a zpět. Prostě nastoupím do tramvaje a zapíchnu nos na půl hodiny do knihy nebo do čtečky.

Někdo dává knihám hvězdičky, někdo čísla - já jim začala dávat barvy. Fakt, zkuste to. Představte si knihu kterou čtete a uvidíte, že je barevná. Pro každého jinak.

Za každou návštěvu jsem ráda, každý komentář mi napoví, co jsem udělala dobře nebo špatně.