sobota 30. ledna 2016

Princezna Alžběta - Alison Weir

Jupííí. Tahle se povedla. Začalo mě bavit používat jako zkratkovitou recenzi na knihy barvu, kterou si představím při tom, když si na knihu vzpomenu.  Tahle je rudá. Ne úplně rudá jako trenky kluků kdysi ve škole při tělocviku, ale temná - karmínová. Uff, muži nepochopí tyhle jemné niance, různé síly a hloubky barev, ale pro mě je ten rozdíl důležitý. Prostě je sytě karmínová.

Měla jsem chuť na historickou knihu. Mám ráda historické filmy z téhle doby. Nebudu si hrát na chytrou od jakého století a do kterého panovníka přesně, ale takový ten francouzský dvůr, vysoké bílé paruky, široké krinolíny,..  Tady jsme v Anglii, vláda Tudorovců.
Takže jsem se podívala do recenzí a vytáhla jsem si tuhle. Skvělá volba. Autorka si dokonce dala tu práci a vše se snažila popsat podle historických záznamů. Výborně, šup s ní do povinné četby, aby to děti s tou historií neměly tak těžké. Tohle se četlo jedním dechem a bylo mi líto, že jsem byla na konci,..

Dětství královny Alžběty od smrti její matky, přes komplikovaný vztah s jejím otcem a sourozenci, až po její nástup na trůn, kam se i přes veškeré intriky dostala, je v knize popsáno tak čtivě a živě, že jsem litovala každé chvíle kdy jsem musela čtečku vypnout. Autorka se téhle době věnovala i v dalších knihách, takže se nesmíte zlobit, jestli tu zas nějakou takovou podobnou za čas najdete. Jsem prostě nadšená :-) A hlavně - už nechci být princezna,..




Malá Alžběta, dcera Jindřicha VIII., nejmocnějšího z anglických panovníků, je princezna předurčená k životu na výsluní moci a slávy a lidé se jí klanějí jako králově dědičce. To vše se ale rázem změní, když je její matka Anna Boleynová – Jindřichova velká láska – popravena za údajnou nevěru. Král holčičku vydědí, dá ji prohlásit za nemanželskou a ona je napříště nucena spoléhat jen na vlastní důvtip, aby v temných vírech doby plné intrik a náboženských svárů mezi katolictvím a nově zrozeným protestantismem vůbec přežila. Zvlášť po otcově smrti musí jako sirotek obratně proplouvat dravými proudy bezohledných mocenských bojů u tudorovského dvora. Je svědkem protestantské regentské vlády svého bratra, mladičkého Eduarda VI., i nelítostné katolické obnovy své starší sestry Marie Krvavé, za jejíž vlády se jako ikona protestantské strany na krátký čas dokonce ocitá uvězněna v Toweru, a ač se důsledně distancuje ode všech spiknutí, hrozí jí smrt. Jsou chvíle, kdy bojuje o holý život, a přelstít ty, kdo usilují o její zničení nebo ji chtějí využít pro své vlastní cíle, jí pomůže jen nevšední inteligence a mimořádné vzdělání. Z hloubavé, předčasně vyspělé dívenky, jejíž osud je plný tragických zvratů, se nakonec stává nejslavnější a nejoblíbenější anglická královna. Ale to už je jiný příběh.

Čtivý román od populární historičky vypráví příběh Alžběty I., než se stala královnou… Alžběta je líčena jako inteligentní, moudrá, předčasně vyspělá a sympatická postava, která úspěšně přežije všechny úklady a životní zvraty. Příběh se důsledně drží historických skutečností a přesvědčivě zachycuje intimní detaily z jejího života. 

Žádné komentáře:

Něco málo o holce z tramvaje

Vždycky jsem četla ráda, ale až zas poslední dobou na to najdu trochu času cestou do práce a zpět. Prostě nastoupím do tramvaje a zapíchnu nos na půl hodiny do knihy nebo do čtečky.

Někdo dává knihám hvězdičky, někdo čísla - já jim začala dávat barvy. Fakt, zkuste to. Představte si knihu kterou čtete a uvidíte, že je barevná. Pro každého jinak.

Za každou návštěvu jsem ráda, každý komentář mi napoví, co jsem udělala dobře nebo špatně.